Kalau nak berbusiness, kita perlukan disiplin

02:14 anas 0 Comments

Pada malam ni saya belajar sesuatu yang mana saya harus berkongsi dengan you all.
Dalam kita rancak berbusiness, akan tiba masa dimana disiplin sangat diperlukan kerana kita akan rambang mata dalam tindakan kita. Rambang mata yang ingin saya kongsi disini adalah ‘peluang untuk invest’ di tempat lain.

Betullah cakap rakan saya dimana kita ibarat semut yang sukakan gula. Kalau kita tukarkan konsep ni kepada business, kita akan lebih tertarik kepada ‘investment’ yang lebih menguntungkan padahal business kita masih lagi berada dalam keadaan ‘tatih’ ataupun ‘growing stage’.

Business memerlukan pengorbanan yang sangat tinggi dari segi masa, tenaga, pemikiran dan macam-macam lagi. Ada kalanya naik dan ada kalanya turun. Tidak kiralah apa jenis business sekalipun.

Business perlukan ‘Endurance’ dan ‘Disipline’
Bila berbusiness, kita perlukan dua kriteria ni sebab bila kita serious nak berbusiness, kita kena tahu yang business bukan seperti makan gaji. Bila makan gaji, setiap hujung bulan sudah pasti akan dapat gaji. Tapi bila berbusiness, lagi-lagi business yang belum stabil, kita perlukan ketahanan yang utuh iaitu ‘endurance’. Tanpa ‘endurance’, business tu susah nak pergi jauh. So kalau nak ‘endurance’, perlu ada ‘discipline’.
Business ni sebenarnya ibarat marathon. Seseorang yang masuk marathon, mereka perlu lari sejauh 42.3km. Kalau seseorang tu terer lari 100m, belum tentu boleh habiskan larian sejauh 42.3km.

Concentrate on the business first

So hari ni, isteri saya sekali lagi menegur saya agar concentrate 100% in our business. Alhamdulillah, ada partner yang boleh menegur kesilapan saya.
Please jadikan sharing saya sebagai pengajaran kepada you all agar tak leka dan alpa dalam berbusiness ok.

Salam.


You Might Also Like

0 comments: